تشکیک های فخررازی بر عیون الحکمه ابن سینا
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده کریم صادقی آهنگر
- استاد راهنما فتحعلی اکبری غلامحسین توکلی
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
خانوادگی : کریم صادقی آهنگر مقطع تحصیلی : کارشناسی ارشد رشته و گرایش : فلسفه غرب دانشکده : ادبیات و علوم انسانی استاد راهنما : دکتر فتحعلی اکبری استاد مشاور : دکتر غلامحسین توکلی تشکیک های فخر رازی بر عیون الحکمه ابن سینا 89/4/ تاریخ دفاع : 14 دارای یک مقدمه و چهار فصل است . مقدمه، « تشکیک های فخر رازی بر عیون الحکمه ابن س ینا » این پایان نامه تحت عنوان عیون » و « اشارات » : اشاره ای است بدین نکته که بارزترین نقد فلسفی در دوره اسلامی، همانا نقد فخر راز ی بر دو اثر ابن س ینا است که در این پژوهش، اختصاصاً انتقادهای فخر رازی بر عیون الحکمه، از شرح عیون الحکمه او استنباط و استخراج « الحکمه شده است . ف صل اول درباره کلیات است : (توضیح کلی درباره نقد، شرح و بیان مسأله، اهداف و فرضیه ها، پیشینه تاریخی، روش تحقیق شرح حال کوتاهی از ابن س ینا و فخر راز ی). سپس، در فصل دوم، بیست و سه انتقاد فخر راز ی، درباره سخنان ابن س ینا در بخش منطق عیون الحکمه، استخراج گردیده و پس از تشریح و تبیین، در حد توان، به آن ها پاسخ داده شده است . در فصل سوم، شصت و یک انتقاد فخر رازی از لابلای سخنان فخر رازی، درباره سخنان ابن سینا، در بخش طبیعیات عیون الحکمه، استخراج گردیده و به نحوی و تا جایی که برای ما مقدور بوده است، به آن ها پاسخ داده شده است. در فصل چهارم، بیست انتقاد فخر راز ی، درباره سخنان ابن س ینا، در بخش الهیات عیون الحکمه، از لابلای سخنان فخر راز ی، در شرح عیون الحکمه، استنباط و استخراج شده و مورد بررسی قرار گرفته است . در سرآغاز فصل های دوم تا چهارم نیز به نکاتی اشاره شده است : مثلا در آغاز فصل سوم اشاره شده است که بحث های ابن س ینا و نقدهای فخر راز ی، هر کدام، بر اصول موضوعه ای استوار است که اگر اصول موضوعه ای دیگر به جای آن ها نهاده شود، بحث ها و شیوه ها و نحوه ورود به بحث و خروج از آن دگرگون می شود . وجود جسم بدان » : مثلاً درباره اینکه جسم چیست؟ علا مه طباطبایی، در اوخر فصل چهارم، مرحله ششم نهایه الحکمه م ی گوید بنابراین، اصل موضوع هایی که .« معنی که دانشمندان علوم طبیعی در دوران جدید مطرح کرده اند، اصل موضوع برای ماست مورد قبول ابن سینا و فخر رازی بوده است، در نقد آراء آن دو ملحوظ گردیده است. کلید واژه ها : عیون الحکمه، شکاکیت، کلی واقسام آن، اصول موضوعه و اقسام آن، امور طبیعی، الهیات بالمعنی الأعم و الأخص.
منابع مشابه
حدس از نگاه ابن سینا و فخررازی
بسیاری از منطق دانان حدس را جزء مبادی یقینی شمرده اند؛ اما به تبیین این موضوع نپرداخته اند. در آثار ابن سینا و به تبع آن شارحان وی، در کاربرد این واژه توسّع معنایی دیده می شود. ابن سینا پای حدس را به علوم معنوی نیز می گشاید و یکی از حوزه های کارآمدی حدس را حوزه نبوت می داند. فخررازی نیز مانند ابن سینا بر نقش حدس در وحی تأکید می کند. ابن سینا حدس را مربوط به عقل قدسی می داند که بالاتر از عقل مستف...
متن کاملبررسی و نقد انتقادات فخررازی به حدوث روحانی نفس ناطقه از دیدگاه ابن سینا
حادث یا قدیم بودن نفس ناطقه انسانی از مسائل چالش برانگیز و قدیمی فلسفه است. ابن سینا در مقابل افلاطون که نفس را قدیم می دانست، با اقامه براهینی در صدد اثبات حدوث نفس بر می آید. در مقابل، فخررازی با طرح انتقاداتی به براهین ابن سینا، نظریه او به چالش می کشاند. در پژوهش حاضر اثبات می گردد که اشکالات فخر رازی ناشی سوء برداشت او از مبانی ابن سینا در اثبات ماده اولی از طریق برهان فصل و وصل، وحدت نوعی...
متن کاملعرفان ابن سینا و یا نظر ابن سینا درباره عرفان
ابن سینا پزشک نامی عالم (Scientist) بزرگ و خلاصه رئیس فیلسوفان عالم اسلام است با اینکه در قرون وسطی زندگی می کرده ولی هرگز روحیه واندیشه قرون وسطایی نداشته است او همچون فیلسوفان دوره تجدید حیات علمی و فرهنگی (رنسانس) مخالف هر نوع تحجر و تقلید بوده و سند درستی هر امری را عقل و تجربه می شناخته و با سعه صدر و دیدی فراتر از زمان و محیط خوئد با مسائل می نگریسته و برای انکار چیزی تا دلیل و برهان روشن...
متن کاملتقریر و تحلیل انتقادی ادراک عقلی از نظر ابن سینا، ابن رشد فخررازی
کیفیت حصول ادراکات عقلی و نحوه واقع نمایی آنها از موضوعات مهم در فلسفه و کلام است . در این باره نظریات متفاوتی از سوی فلاسفه و متکلمان ارائه شده است . ابن سینا، فیلسوف بزرگ مشائی در جهان اسلام، پیدایش ادراکات حسی و خیالی مبتنی می کند و مطالعه صور ادراکی جزئی را به منظور حصول استعداد نفس در اتصال با عقل فعال امری ضروری می داند. او قائل به مراتب چهارگانه هیولانی، بالملکه، بالفعل و مستفاد برای نفس...
15 صفحه اولابن سینا و یونیفرمیتاریانیسم
گر چه ژئومورفولوژیستهای آمریکایی اصرار دارند شروع ژئومورفولوژی را به ویلیام موریس دیویس نسبت دهند لیکن موضوع ژئومورفولوژی تاریخچهای بسیار طولانیتر دارد. فلاسفه یونان و رم قدیم در نوشتههای خود نحوه شکل گیری رشته کوهها و دیگر مناظر سطحی کره زمین را مورد توجه قرار داده و نظریاتی در این زمینه ارائه کردهاند. هردوت، ارسطو، تالس، گزنفون و بسیاری دیگر در قرون قبل از میلاد نظریههایی در باره منشاء...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه اصفهان - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023